De training
In deze uitdagende methode beleven kind (en ouders thuis), in een training van 7 sessies, een verhaal van een reis naar de High Five eilanden met verschillende eilandbewoners en metaforen.
We gebruiken de metafoor van een boot voor het kind zelf, van figuurtjes (foefies) voor de gevoelens en gedachten geven we weer in wolkjes. De schatten gaan over de unieke kwaliteiten en talenten van het kind. We noemen dit alles een beeldtaal. Het kind en de ouders leren een de beeldtaal. Door middel van een beeldtaal creëer je een gemeenschappelijke taal, zonder oordeel, en stimuleer je het kind tot praten.
Het kind wordt bewust gemaakt van gevoelens, gedachten en gedrag. Elke sessie wordt het kind uitgedaagd om op zoek te gaan naar zijn/haar unieke schatten (kwaliteiten, talenten en karaktereigenschappen) en die te omarmen. Dit gebeurt door specifieke kwaliteiten, talenten en karaktereigenschappen te benoemen van het kind, in de vorm van complimenten tijdens de training. Er worden opdrachten voor thuis mee gegeven voor kind en ouders, in een werkboek, om de bewustwording voort te zetten.
De training is opgebouwd aan de hand van het uitgangspunt van de methode:
Ik ben .. [ naam kind ] .. en ik mag er zijn!
Elke sessie is zo opgebouwd dat er aan deze zin wordt gewerkt en de beeldtaal wordt aangeleerd en uitgebreid.Een sessie over ‘ik ben…’ heeft daarbij zijn eigen thema: ik mag voelen, ik ben… ik mag denken…. Elke sessie sluit weer aan op het vorige thema.